sB’BizcommuniTy

South Sudan bars newspaper from covering Sudanese
protests

South Sudan's state media regulator should immediately lift an order barring a privately-owned newspaper from covering
protests in neighbouring Sudan and issue a statement guaranteeing the media's right to press freedom and editorial
independence, the Committee to Protect Journalists said.

© Tomes Griger via 123RF

On January 7, South Sudan's Media Authority summoned the editor-in-chief of the local Arabic-language newspaper Al-
Watan, Michael Christopher, to a hearing and issued a letter warning the publication to, "stop with immediate effect writing
anything on topics relating to the ongoing protests in Sudan, which is an internal political issues (sic) of a friendly
neighbouring country," according to Christopher and two letters seen by CPJ.

"The absurd order gagging Al-Watan from covering events of public interest in a neighbouring country exposes South
Sudan's hostility towards its citizens' right to information," said Muthoki Mumo, CPJ's sub-Saharan Africa representative.
"The South Sudanese Media Authority ought to immediately lift the ban on Al-Watan's reporting and guarantee that all of
the press can cover the crisis in Sudan independently.”

While the gag order was directed only at Al-Watan, the summons letter, written by acting Media Authority managing
director Sapana Abuyi, said, "The media in South Sudan should not write or broadcast instigative statements and
comments about [the protests in Sudan]." Local and regional media groups have interpreted this letter as warning all South
Sudanese media not to cover the protests.



https://www.bizcommunity.com/
https://www.123rf.com
https://twitter.com/SMupfuni/status/1082514845663195137
https://radiotamazuj.org/en/news/article/south-sudan-media-regulator-bars-media-from-covering-sudan-protests
https://www.theeastafrican.co.ke/news/ea/South-Sudan-bars-media-from-coverage-of-Sudan-unrest/4552908-4925826-ebfwnt/index.html

Christopher told CPJ that the Media Authority gave the newspaper 72 hours to apologise to the Sudanese government and
its embassy in Juba. He told CPJ he will not issue an apology.

S Sudan paper shut down as it headlines govt corruption

The letter warning Al-Watan to stop covering the Sudanese crisis and apologise did not specify what actions the Media
Authority may take over his refusal to comply.

Christopher also told CPJ that he had received several threatening phone calls from anonymous numbers, including some
that threatened the shutdown of the newspaper.

In the gag order, the Media Authority cited three opinion pieces authored by Christopher on the Sudan protests published
in Al-Watan on January 3, 4, and 7. Christopher told CPJ that the articles were meant to explain the Sudanese crisis and
the impact of the events on South Sudan and the rest of the region. The articles were critical of the Sudanese government,
and included support for the ouster of Sudanese President Omar al-Bashir, according to media reports and a South
Sudanese journalist who reviewed the articles for CPJ.

On January 4, Al-Watan published a response to its Sudan coverage authored by Isam Idriss Ibrahim, the charge
d'affaires at the Sudanese embassy in Juba, according to Christopher and Ibrahim, who also spoke to CPJ. Ibrahim told
CPJ that Christopher's opinion pieces amounted to hate speech but claimed that the embassy had not complained to the
South Sudanese government or asked for Al-Watan to be prohibited from reporting. He also said he did not know about
any threatening phone calls made to Christopher.

CPJ could not reach South Sudan's minister of information, Michael Makuei Lueth, on his mobile phone, and text messages
went unanswered. The acting director general of the Media Authority, Sapana Abuyi, was also unreachable on his mobile
phone and did not respond to an email from CPJ.

An employee of the Media Authority also declined to speak to CPJ, saying he was a junior officer and was not authorised
to speak on behalf of the organisation. He did not respond to a text message requesting that CPJ's questions be referred to

the appropriate official.

Numerous journalists working in Sudan have told CPJ that they are facing government pressure while covering protests that
have so far led to the deaths of more than 40 people.

For more, visit: https://www.bizcommunity.com


https://www.bizcommunity.com/Article/200/90/150986.html
https://www.bizcommunity.com/ContentShare.aspx?ct=1&ci=150986
http://www.sudantribune.com/spip.php?article66884
http://www.eyeradio.org/alwatan-newspaper-chief-editor/
http://www.eyeradio.org/apology-alwatan-chief-editor-tells-s-sudan-media-authority/
https://cpj.org/blog/2019/01/sudan-responds-to-anti-bashir-coverage-with-censor.php

	South Sudan bars newspaper from covering Sudanese protests
	S Sudan paper shut down as it headlines govt corruption


